Beginnen met hardlopen: hoe doe je dat?

Hardlopen heeft veel voordelen. Zo is het goed voor zowel de conditie als voor de mentale gezondheid. We snappen dus goed dat je direct aan de slag wilt met hardlopen! Toch is een goede voorbereiding belangrijk, zodat je snel resultaten boekt en nare blessures voorkomt.

 

De juiste hardloopschoenen

Eén van de belangrijkste succesfactoren bij het hardlopen is een goed paar schoenen dat bij jou past. Iedereen loopt immers anders. Goede schoenen zitten comfortabel, voorkomen blaren en zorgen voor demping.

Er komt veel kijken bij de aankoop van een goed paar hardloopschoenen. Het is allereerst van belang dat je weet op welke ondergrond je gaat lopen. De meest voorkomende typen zijn toch wel het asfalt, bos en de atletiekbaan. Bij ieder type ondergrond past een bepaalde type hardloopschoen.

Daarnaast kun je een specialist vragen voor advies op maat als het gaat om pronatie. Pronatie is de manier waarop je voet contact maakt met de ondergrond en dus kantelt tijdens het lopen. Dit kan veel verschillen per persoon. We onderscheiden daarbij drie categorieën die bepalend zijn voor het type schoen: onderpronatie, neutrale pronatie en bovenpronatie. Welke schoenen voor jou geschikt zijn is afhankelijk van jouw pronatiepatroon.

 

Bepaal wanneer je wilt lopen

Ten tweede is het fijn als je vantevoren weet hoe vaak en hoe lang je wilt lopen. Zo kom je erachter wat bij jou past én kun je jouw progressie meten. Maak daarom een trainingsschema voordat je begint. Dit kun je zelf doen, of met behulp van een coach. Zorg er in ieder geval voor dat er genoeg rustdagen zijn. Zeker op het begin heeft je lichaam de tijd nodig om te herstellen.

Een enthousiasteling start wellicht met 3 a 4 keer hardlopen per week, terwijl dit voor de meesten teveel van het goede kan zijn. Dit is mede afhankelijk van jouw huidige conditie en de indeling van de training. Om ook al die delen van je lijf te laten wennen aan de schokbelasting raden we je aan om gedurende 6 tot 8 weken het hardlopen rustig op te bouwen. 

 

Een goed begin…

Het is dus het beste om rustig te starten en langzaam op te bouwen. Veel blessures ontstaan in de eerste fases van het trainen. De spieren, pezen en gewrichten zijn dan nog niet gewend aan de schokbelasting. Daarom raden we je aan om 6 tot 8 weken het hardlopen rustig op te bouwen. Wanneer je daarna de slag te pakken hebt kun je jezelf gaan uitdagen.

Een goede manier om te beginnen als je nog geen sterke conditie hebt, is een mix tussen wandelen en hardlopen. Start bijvoorbeeld met een wandelprogramma en wissel in toenemende mate af met hardlopen. Er zijn diverse apps beschikbaar die je hierbij kunnen begeleiden. Een goede indicatie qua trainingsintensiteit is spierpijn. Spierpijn ga je zeker krijgen, maar deze moet 48 uur na de training afgenomen zijn. Zo niet? Dan is dit een indicatie dat je te hard gesport hebt.

 

Professioneel advies

Ben jij op zoek naar jouw perfecte hardloopschoen? En heb je behoefte aan specialistisch advies? Dan ben je bij Snoeren aan het goede adres! Bij ons kun je terecht voor tips om te beginnen met hardlopen, maar ook als gevorderde loper helpen we je graag verder. In onze winkel vind je naast schoenen ook runninggear en kleding. Heb je onverhoopt toch last gekregen van een blessure? Onze podotherapeut staat voor je klaar bij blessureleed met bijvoorbeeld sportzooltjes, taping en overige adviezen.

terug naar overzicht
1100m2 aan schoenmode en fashion

1100m2 aan schoenmode en fashion

Persoonlijk en deskundig advies

Persoonlijk en deskundig advies

Koffie, lunch en lekkers in onze bistro

Koffie, lunch en lekkers in onze bistro

Team van eigen voetzorg-specialisten

Team van eigen voetzorg-specialisten

Gratis parkeren voor de deur

Gratis parkeren voor de deur